'Ik kom tot rust training'

De 'Ik kom tot rust training' is een aandachttraining voor kinderen gericht op het even niks 'moeten' en tot jezelf te komen en aandacht te hebben voor het 'nu'. In de maatschappij van tegenwoordig moeten kinderen heel veel, waardoor een kind soms overloopt van prikkels. Hierdoor kunnen allerlei klachten bij het kind ontstaan, zoals: stress, concentratieproblemen, angsten. Door een kind echt tot rust te laten komen, merk je dat het kind beter in z'n vel gaat zitten en meer ontspannen in het leven gaat staan, waardoor heel veel dingen beter lukken. Deze training bestaat uit 8 sessies van 50 minuten, waarbij de kinderen aan de slag gaan met verschillende ontspanningstechnieken en meditatieoefeningen. Deze ontspanningstechnieken komen uit het boek 'Stilzitten als een kikker' van Eline Snel. Dit boek krijgt u als ouder ook mee bij de eerste sessie en de ontspanningsoefeningen kunt u thuis ook toepassen. 

De basis van de training is mindfulness; mindfulness is oefenen in bewuste, vriendelijke aandacht. Aandacht voor dit moment. NU. Aandacht voor de adem, lichamelijke klachten, spanning, zorgen, de piekerfabriek en werkdruk. Maar ook aandacht voor die talloze momenten van geluk. Momenten dat het leven vanzelf goed gaat. Zonder dat je kritische, oordelende geest zich overal mee hoeft te bemoeien. We leven vaak niet in het NU maar besteden veel aandacht aan wat er nog allemaal MOET, zou kunnen gebeuren of gebeurd is. We laten ons zomaar meeslepen in emoties, piekergedachten en reageren vaak automatisch op wat ons overkomt. Maar we kunnen onszelf trainen om te zorgen dat het ook anders kan. Dat oefenen we in deze training. De training wordt gegeven in een groep van 4 tot 6 kinderen. 

Mindfulness blijkt een groot effect te hebben op het kinderbrein. Vooral op die delen van de hersenen die actief worden bij stress, emoties, agressie en executieve functies. Breinonderzoek heeft aangetoond dat kinderen die mindfulness hebben gedaan of doen, anders omgaan met stressvolle situaties en zich beter in kunnen leven in anderen. Ze maken andere keuzes in conflictsituaties: meer bewust en vanuit rust. Minder vanuit een impuls of drift.

'Ik kan het leren training' (groeimindset)

Ieder kind wordt geboren met een sterke wil om te leren. Heel jonge kinderen zijn dagelijks bezig met leren (eten, lopen, praten) en doen dit vol overgave. Ze vinden het nooit te moeilijk, zijn niet bang om fouten te maken en geven niet op. Vreemd genoeg kan deze passie voor leren verdwijnen en zijn er kinderen die hun motivatie lijken te verliezen wanneer het lastig wordt. De mindsettheorie van Carol Dweck verklaart waarom. De term 'mindset' staat voor de manier waarop kinderen (en volwassenen) denken over zichzelf en in het bijzonder over hun intelligentie en kwaliteiten. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen een vaste mindset en een groeimindset. Kinderen met een vaste mindset geloven (bewust of onbewust) dat hun persoonlijke eigenschappen vaststaan. Je bent met een bepaalde 'hoeveelheid' intelligentie en kwaliteiten geboren en hiermee zul je het de rest van je leven moeten doen. Kinderen met een groeimindset daarentegen geloven dat ze zichzelf steeds kunnen blijven verbeteren en ontwikkelen. Je talenten zijn slechts een startpunt en je kunt steeds blijven groeien door hard te werken en ervaring op te doen. 
Gelukkig kun je een kind helpen bij het ontwikkelen van een groeimindset. Dit is niet eenvoudig en gebeurt niet ineens. Alles wat het kind eerder het liefst vermeed, zoals uitdagingen aangaan, fouten maken en inspanningen leveren, moet het nu ineens omarmen. Dat is best spannend en daarbij kan het kind goed hulp gebruiken. 
Deze training bestaat uit 7 sessies van 50 minuten met elke week een ander thema:
Thema 1: Hoe denk jij?
Thema 2: Makkie!
Thema 3: Uitdagingen
Thema 4: Fouten maken en leren
Thema 5: Doorzettingsvermogen
Thema 6: Denken als Growie
Thema 7: De Growie-truc
De training wordt gegeven in een groep van 4 tot 6 kinderen en is zeer geschikt voor kinderen met faalangst.